خرید فروش فصلی

خرید فروش فصلی شامل تمام خرید و فروش هایی است که به وسیله صاحبان کسب و کار‌ها و مشاغل صورت می‌گیرد.

کلیه مودیان حقیقی و حقوقی  بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم موظف هستند هر سه ماه یکبار گزارشی از کلیه خرید وفروش‌های انجام شده خود را به سازمان امور مالیاتی تقدیم کنند.

معاملات فصلی :

گزارش فصلی خرید و فروش با عنوان‌های دیگری مانند معاملات فصلی خرید و فروش، گزارشات فصلی موضوع ماده ۱۶۹، صورت معاملات فصلی، گزارشات فصلی و… ذکر می‌شود.

صورت معاملات فصلی(گزارشات فصلی خرید و فروش) چه اهمیتی دارد؟

قانون صورت معاملات فصلی در تیر ماه سال 1394 به تصویب رسید و از ابتدای سال 1395 وارد فاز اجرایی شد. هدف اصلی این قانون به گفته سازمان امور مالیاتی افزایش شفافیت اقتصادی و بالا بردن نظم و انضباط مالی است.

به صورت کلی به موجب این قانون، همه دستگاه‌های اجرایی و افراد حقیقی و حقوقی فراخوان شده باید نهایتا ظرف مدت 45 روز پس از خاتمه هر فصل ریز اطلاعات مربوط به معاملات خودشان را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

جریمه تاخیر :

در صورت عدم صدور این صورت حساب و یا عدم درج شماره اقتصادی خود یا طرف معامله و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران، مؤدیان حسب مورد مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل 10 درصد مبلغ مورد معامله می‌شوند.

مشمولین ارسال گزارشات فصلی؛ چه اشخاصی باید صورت معاملات فصلی را ارسال کنند؟

ماده (۹) آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم ، مشمولین ارسال فهرست معاملات را به شرح زیر معرفی نموده است:

الف) کلیه اشخاص حقوقی؛

ب) صاحبان مشاغلی که حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون محسوب می‌شوند؛

ج) صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده؛

مکلف به ارسال فهرست معاملات در موعد مقرر برابر آیین‌نامه صادره خواهند بود.

تبصره – اشخاص موضوع این ماده با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل تغییر خواهند بود.

معافیت در ارسال فهرست معاملات فصلی

ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم دارای معافیت‌هایی هم هست که برای برخی مشاغل از ارسال گزارش‌های فصلی مستثنی هستند. این معافیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • فروش کالا و خدمات به مصرف‌کننده نهایی؛
  • معامله با مشمولین ماده ۸۱ (شاغلین حوزه‌های کشاورزی، دام‌پروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورعسل و …)؛
  • «معامله‌های کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصه‌ها» (این مبلغ در سال 1402، یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون ریال برای معاملات کوچک است.)؛
  • خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت‌نام در نظام مالیاتی نیستند. (ارگان‌ها و نهادهای دولتی).

به جز این موارد، معافیت‌هایی نیز برای برخی از معامله‌های مودیان ذکر شده است:

  • خریدوفروش و سود و کارمزد اوراق بهادار؛
  • خریدوفروش سهم‌الشراکه و حق‌تقدم سهام یا سهم‌الشرکه؛
  • سود و کارمزد جریمه‌های بانک‌ها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسه‌های اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌الحسنه؛
  • حق عضویت اعضا مجامع حرفه‌ای احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح؛
  • کمک‌ها جوایز و هدیه‌های بلاعوض؛
  • مبالغی پرداختی به دستگاه‌های اجرایی با عنوان جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات (به جز مالیات و عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده)، حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و …؛
  • وجود پرداختی بابت حق شارژ و نگهداری ساختمان محل فعالیت و آبونمان‌های پرداختی؛
  • هزینه‌هایی دریافتی توسط شرکت به‌عنوان مال‌الاجاره.

 

از مشاوره تخصصی کادر مجرب شرکت حسابداری حافظان حساب، با سابقه درخشان در ارائه خدمات حسابداری و مالی شرکت ها و موسسات صنعتی و بازرگانی سراسر کشور ، استفاده کنید تا مشمول جرایم مقرر نشوید.

سامانه ارسال صورت معاملات (169) و گزارش خرید و فروش الکترونیکی

سامانه ارسال صورت معاملات (169) و گزارش خرید و فروش الکترونیکی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 169 ق.م.م ایجاد گردیده و توسط آن، مودیان محترم مالیاتی می توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین پرداخت و دریافت بابت قراردادها، صادرات، واردات، حق العمکاری و مدیریت پیمان، بیمه، اجاره اقدام نمایند.

دوره ارسال اطلاعات سه ماهه (فصلی) بوده و می بایست تا چهل و پنج روز (45 روز) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود .

quarterly report-خرید فروش فصلی

                       خرید فروش فصلی

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است:

روش اول :

1- روش برخط (online): این روش برای آن دسته از مودیانی می باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان ، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را پشت سر گذاشته و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکتهای پستی مخصوص مربوطه دریافت نموده اند.

برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم های ثبت گزارش زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد:

–   خرید

–  فروش

–   اطلاعات پیمانکار در پیمان های بلند مدت
–   اطلاعات کارفرما در پیمان های بلند مدت

–   امتناع برای پیش از سال1395
–   عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال 1395
–   واردات
–   صادرات
–   حق العملکاری و مدیریت پیمان
–   اجاره
–   پیش فروش

پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با استفاده از ثبت نهایی، اطلاعات در سیستم ثبت و تنها یک بار مجوز ویرایش پس از ثبت نهایی به ازای هر رکورد اطلاعاتی امکان پذیر می باشد.

روش دوم :

2- روش غیر برخط(offline) : مودیانی که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می نمایند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولید کنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import ) نمایند، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.

 

با ما در تماس باشید:

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ارسال معاملات فصلی با همکاران ما در حافظان حساب دیدگاه نو در تماس باشید .